Menü Bezárás

Következő mérkőzés

Németország
Németország
HOME
Magyarország
Magyarország

Mutassátok meg magatokat nemzetközileg!

Az FC Bayern pénzügyi igazgatója, Michael Diederich fellebbez a Bundesligában, kilátogat Dél-Koreába és megvédi Uli Hoeneß-t. - München - Most szerdán 16.30-kor száll fel a 'KE9948' különjárat Szöulba. Már a helyszínen tartózkodik Michael Diederich. A Bayern pénzügyi igazgatója és igazgatótanácsának elnökhelyettese a rekordbajnok kilencedik Audi nyári túrájának megszervezéséért felelt.

Interjú az 59 éves szakemberrel.

Diederich úr, hamarosan kezdődik az Audi nyári turnéja. Tavaly Ön volt az 'új fiú', ezúttal kinek a bőrébe bújik?

Miután július 1-jén átvettem a vállalati partnerségek és a nemzetközivé válás irányítását korábbi kollégámtól, Andreas Jungtól, nagy örömömre szolgál, hogy mostantól a túra szervezéséért is én felelek. Csapatunk sokat és keményen dolgozott ezen az utazáson. Valami ilyesmit megszervezni igazán összetett feladat. Közel 300 emberrel utazunk: a csapat, az edzői stáb, a szervező csapat, a marketing- és PR-szakértőink, valamint a szurkolók, a klubpartnerek és a média képviselői. Mindenkinek hihetetlenül kiterjedt programja van. Imádom ezt az intenzív időt, ezt a 24 órás együttlétet. Mindig nagyszerű együtt lenni.

Az FC Bayern először utazik Dél-Koreába. Hogyan tudja elképzelni az ideális úti cél keresését? Tisztán analitikusan közelítitek meg a dolgokat, van sok egyéb megbeszélés is? Vagy azt mondják, hogy leszerződtettek egy dél-koreait - tehát irány Dél-Korea?

Dél-Korea rendkívül érdekes piac mind az Audi, a turné névadó partnere, mind az FC Bayern számára: dinamikus, nagyon fiatal, rendkívül innovációra és technológiára összpontosító. Emellett az utazás természetesen a játékosunk, Minjae Kim miatt is jó ötlet. Én azt mondom: mindenki számára előnyös.

Átélünk majd öt Minjae Kim fesztiválnapot?

Nem zárnám ki (mosolyog). Minjae-t rendkívül tisztelik hazájában. Minden egyes mérkőzése felér egy hírrel az ottani fő hírműsorokban. Ő egy ikon Dél-Koreában. Amióta velünk van, több mint 1000 új rajongói klub regisztrált nálunk. Ez az ő hatására történt. Természetesen ki tudjuk használni ezt az elérést.Még sok felfedezni való van, de a tapasztalatokat és a kapcsolatokat tovább kell adni.

Lehetséges-e hasznosítani a kilenc nyári turné - ebből négy ázsiai - során szerzett tapasztalatokat - vagy az új piacok új intézkedéseket is igényelnek?

Amikor külföldre utazunk, nincs két egyforma piac. Egyénileg kell alkalmazkodni az adott országhoz, az emberekhez, a körülményekhez, a szurkolókhoz és a kihívásokhoz. Minden piacnak megvannak a maga sajátosságai - és mi ezeket a sajátosságokat szeretnénk figyelembe venni. Az egyetlen átfedés: A futball iránti lelkesedés minden országban megvan.

Hol van még lehetőség - konkrétan: merre tart a 2025-ös jubileumi turné?

Ezt majd a kellő időben be fogjuk jelenteni. De egy dolog világos: nem megyünk országjárásra. Folyamatosan ki kell játszani a piacokat, ha egyszer már meghatároztuk őket, ahogy az FC Bayern is teszi ezt évek óta. Egyszer ott lenni, és azt mondani, hogy a piac már kialakult, túl egyszerű. Ez nem lenne igazságos a helyi szurkolókkal szemben sem. Még sok mindent fel kell fedezni, de a tapasztalatokat és a kapcsolatokat tovább kell adni.

Az FC Bayern hosszú idő óta az első Bundesliga-klub, amely Dél-Koreában képviseli a német labdarúgást. Ennek kapcsán a helyi streaming szolgáltatóval, a 'Coupang Play'-vel is van együttműködés. Szeret úttörőnek lenni - és mit üzenne másoknak?

Talán először is egy dolgot. Láthattuk az EURO-n, hogy milyen jót tett az országunknak, a szurkolóknak és a sportágnak - ez egy nagy nemzetközi esemény volt, és tény, hogy a német profi labdarúgásnak nemzetközivé kell válnia, ha sikeres akar maradni. A Bundesliga ebben a tekintetben nem különbözik más ágazatoktól. Mi is erre törekszünk, a dortmundi kollégáink is elkezdték, és az Eintracht Frankfurt és az RB Leipzig is aktív. De összesen csak hatan vannak a 36-ból, ami még mindig túl kevés. Felhívásunk a ligához és a klubokhoz tehát egyértelmű: Mutassátok meg magatokat nemzetközileg!

Német bajnokként a Leverkusen nem utazik.

Persze jó lett volna, ha a bajnokok is utaznak. Közös érdekünk kell, hogy legyen, hogy a német futball zászlója nemzetközileg is magasan lobogjon. Ez minden klubra vonatkozik. Ha szolidáris közösség vagyunk - és ezt például a bevételek elosztásánál többször is követelik -, akkor ez is hozzátartozik.

Ha már a szolidaritásról beszélünk, jelenleg a 2025/26-os szezontól kezdődően tárgyalnak a médiajogokról. Milyen volt a válasz a DAZN-ügyben a DFL-nek küldött 'uszító levelére'? Ön tisztázásra szólított fel.

Mint tudjuk, a DFL-lel való partnerség többször is kudarcot vallott, de a befektetések szükségessége - például a digitalizációba, de a nemzetközi marketingbe is - továbbra is nagy. Az FC Bayern AG igazgatótanácsának tagjaként ezért nem csak feladat, hanem kötelességem is, hogy egy olyan fontos kérdésben, mint az elmaradt pályázat, a helyzet magaslatán maradjak. A gazdasági jelentősége óriási, sok minden forog kockán. Szeretném ezt világosan megfogalmazni: Ez a pályázat nem csak arról szól, hogy ki lesz a DFL jogdíjpartnere a 2025/26-os szezontól kezdve. Hanem arról is, hogy a DFL mit engedhet meg magának az elkövetkező jogdíjas időszakban. És így az egyes klubok is. Tudja, mit mondtam már viccből a kollégáimnak?

Mit?

Hogy néhány sárga teniszlabdáról beszélünk, ami miatt nem dolgozunk együtt egy olyan partnerrel, aki akár kétmilliárd eurót is le akart tenni az asztalra. Azok elég drága teniszlabdák, amelyekkel a futball jövőbeli életképességét célozták meg. Nem elsősorban rólunk van szó, hanem mindenekelőtt sok olyan klubról, amelyeknek kevesebb lehetőségük van arra, hogy a szükséges beruházásokat saját forrásból valósítsák meg.

 Szeretne a jövőben még jobban bekapcsolódni a DFL-be?

Egy működő, jövőorientált és innovatív DFL-re van szükségünk. Ez a német profi labdarúgás stratégiai fejlesztéseit érinti - ugyanakkor az FC Bayern létfontosságú érdekei mindig érintettek. Ezért az egyesületi munka alapvető fontosságú számunkra. Ezért van az, hogy az FC Bayern mindig is képviseltette magát a DFL végrehajtó bizottságában. Korábban Karl-Heinz Rummenigge és Karl Hopfner, ma Jan-Christian Dreesen révén. Átláthatóságra, diskurzusra és intenzív megbeszélésekre van szükségünk. Különben elveszítjük a kapcsolatot.

Az első évben Ön a háttérben tevékenykedett, de sokat kezdeményezett is. Mennyi van már Michael Diederichből az FC Bayernben? És mennyi az FC Bayern Michael Diederichben?

Először is: a kezdetektől fogva élveztem a munkámat. Most már elmondhatom, hogy úgy érzem, megérkeztem. Ismertem az érintetteket, a releváns témákat - de az, hogy én magam is operatívan felelős vagyok, természetesen valami más. Nagyszerű csapattá váltunk, és nagyon nyílt párbeszédet folytatunk. A DFL-nek írt levél is a párbeszédből, a közös munkából született. Örülök, ha a tapasztalataimmal hozzájárulhatok - de még mindig lelkes és tanulni akarok.

A hatalmi struktúra ebben a klubban különleges. Milyennek találja a szerepét?

Nem is tudom, hány személyes találkozóm volt az elmúlt évben - nemcsak az igazgatótanács és a felügyelőbizottság tagjaival, hanem mindenekelőtt más, különböző területekről érkező kollégákkal. Az ember úgy találja meg a szerepét, hogy elköteleződik a másik emberrel - és akkor egyre részletesebben megérti, hogy mi az FC Bayern különleges DNS-e.

Uli Hoeneß Ön szerint nem túlságosan nyilvános?

Nem, és különösen az utóbbi időben a róla szóló tudósítások vagy a nyilatkozatai helytelenül vagy a kontextusból kiragadva kerültek bemutatásra. Az emberek szeretnek olyan konfliktusokat konstruálni vele kapcsolatban, amelyek nem léteznek az FC Bayernnél. Ez is egy módja a hírverésnek. Nemrég egy szerintem polemikus szalagcímet is közöltetek. A tény az: Nagyra értékelem az Ulival folytatott intenzív párbeszédet. Mindent, amit tesz, mindig az FC Bayernért teszi, és gyakran kifejezi azt, ami sokunkat mozgat, legyen szó sport- vagy gazdasági kérdésekről. Nagyra értékelem Karl-Heinz Rummenigge szakértelmét, a Herbert Hainerrel folytatott párbeszédet és a Jan-Christian Dreesennel és Max Eberllel való napi együttműködést is.

Amikor átvette az irányítást, úgy volt, hogy Jan-Christian Dreesen utódja lesz - de most ő a vezérigazgatója. Ez egy különleges helyzet?

Nagyon régóta ismerjük egymást, szakemberek vagyunk, és mindkettőnknek megvan a saját felelősségi területe. Ez nagyon jól körülhatárolt. Három kolléga vagyunk az igazgatótanácsban - az áttekinthetőség és a hatékonyság szempontjából nem is lehetne jobb. Az irodáink egymás mellett vannak, és az ajtók nyitva állnak a párbeszéd előtt. Példát akarunk mutatni abban is, hogy mit várunk el a kollégáinktól.

Dreesen azért vette át Oliver Kahn helyét, hogy a klubot ismét nyugodtabb pályára vezesse. Hol tartunk ezen az úton?

Az elmúlt év mindenki számára kihívásokkal teli időszak volt. Jan most már több mint egy éve van hivatalban - és ha a mindennapi munkánkat nézem, azt mondhatom, hogy a vállalati kultúrával sosem lehet vége, de jó úton haladunk. Én is ülök az étkezőben, elmegyek az idegenbeli meccsekre, és élvezem a hallgatóságot. A visszajelzések sokkal jobbak, mint tavaly.

Egy pillantás a csapatra még mindig örökölt terheket mutat. Jelenleg annyi játékos áll szerződéssel, hogy Uli Hoeneß már arról beszél, hogy hamarosan csuklós buszra lesz szükség...

Nyár előtt leültünk és kiterítettük a kártyákat. De természetesen az átigazolási döntések felelőssége Max Eberl sportigazgatót terheli - és ez az esetleges távozókra is vonatkozik. Az én feladatom a Max-szal folytatott párbeszédben a pénzügyi oldal. Mi hárman az igazgatótanácsban ezt megbeszéljük.

Túl magas az FC Bayern fizetési struktúrája a profi játékosok számára?

Hadd fogalmazzak így: mindannyian meg vagyunk győződve arról, hogy a sportcéljainkat még egy kiigazított bérstruktúrával is el tudjuk érni.

Ön a magánéletében is takarékoskodik?

(nevet) A takarékos szó egy kicsit félreérthető ennél a fizetési tartománynál. De 20 év pénzügyi tapasztalattal a hátam mögött fontos számomra, hogy egyensúlyban tartsam a dolgokat: A dolgok gazdasági oldalát is szem előtt kell tartani, miközben a sportsikerekre kell törekedni - és ez az FC Bayern végső célja.

Mi a helyzet a lekötött betétszámlával? Már 120 millió eurót elköltöttek.

Az éves eredményekről ma még nem szeretnék semmit mondani - de azt már most elárulhatom, hogy nagyon pozitívan fog kinézni, amiről a novemberi közgyűlésen tudok majd beszámolni. Egy bajnoki cím nélküli szezon nem szép számunkra, de sok területen keményen dolgoztunk, hogy ezt gazdaságilag ellensúlyozzuk. A merchandising szempontjából is nagyon jó évünk volt. Harry Kane neve például hihetetlenül sok mezt adott el.

Meg tudja ezt számszerűsíteni?

Tudnék, de nem fogok (mosolyog).

Tud számot mondani arról, hogy hány játékost kell még eladni?

Ugyanez vonatkozik itt is. Nem lennék jó pénzügyes, ha nem ismerném a gazdasági keretadatokat.

Egy olyan csapatot aka, tele olyan srácokkal, akik szétszedik magukat a piros mezben, mint Joshua Kimmich. Pénzügyesként szokott dilemma lenni a fejében: mit mond az érzelem - mit mond a bankszámla?

Teljesen függetlenül az egyéni nevektől: A futballban mindig vannak érzelmek. De a legfőbb cél nem én vagy a játékos, hanem a klub fenntarthatósága.

Megengedheti magának, hogy egy Alphonso Daviest elveszítsen a klub egy szabad átigazolással?

Általában sok pénzről van szó - de a tiszta vonalakról is. Ugyanakkor belsőleg megbeszéljük, hogy miként bánunk az egyes játékosokkal.

Tíz évvel ezelőtt egy 100 milliós átigazolás illuzórikus volt. Hol leszünk tíz év múlva?

A Neymar átigazolása Barcelonából Párizsba minden hanghatárt áttört. A piac összetett, és egyre összetettebbé válik. És vannak inflációs tendenciák, amelyek nem feltétlenül tesznek jót a sportágnak. Megengedhetünk magunknak nagy összegeket? Nagyon megalapozott egyedi esetekben igen. Akarjuk-e? Csak akkor, ha valóban különleges igény van rá. Harry Kane esetében ez egyértelmű volt számunkra.

És éppen ő lövi a döntő gólt a döntő dahoamban?

Én így szeretem bevállalni a szezont (nevet).

Hogyan ünnepli a nagy győzelmeket? Szivarral vagy vörösborral típusú?

Volt már olyan, hogy együtt énekeltünk. És ha választanom kellene a szivar vagy a vörösbor között: természetesen vörösbor.

 

 

 

Fordította: Cserny Szilárd

Forrás: fcbayern.com

Ha tetszett a cikk oszd meg!

Ez is érdekelhet